Keďže mnohí zo zamestnancov aktívne využívajú služobný automobil pre potreby spojené s výkonom práce a trávia v ňom podstatnú časť celkovej pracovnej doby, je nutné, aby zamestnávateľ dbal o ich riadnu údržbu.
V dnešných dňoch, keď teploty v autách, ktoré považujeme aj za pracovisko, dosahujú cez 47°C je nevyhnutné používať klimatizáciu. S klimatizáciou opatrne, odborníci radia, aby odchýlka voči vonkajšej teplote nebola viac ako 8°C. To znamená, že ak je teplota v tieni 36°C (predpoveď počasia), bežná teplota v autách sa pohybuje okolo cca 40°C, v miestach dopadu priameho slnečného žiarenia je to cca 73°C (overené termovíziou). Optimálnu teplotu, teda 28°C, za relatívne krátky čas nedosiahnete, pretože plocha interiéru, na ktorú dopadajú slnečné lúče, spolu s prehriatym interiérom, je oveľa vyššia, ako technické možnosti klimatizácie. Podľa pracovníkov RÚVZ, ak autom vykonávate len krátke vzdialenosti, napr. 5-20 km, k automobilu s klimatizáciou sa pristupuje, ako by ju v podstate ani nemalo, to samozrejme platí pri vysokých teplotách.
Keďže v pracovnej zmluve, pracovnej náplni, máte uvedené, že vediete referenčné vozidlo, je potrebné k vedeniu motorového vozidla pristupovať ako k práci, práca, pri ktorej sa riziká zvyšujú a sú nepredvídateľné.
Ďalším nebezpečným faktorom je neudržiavaná klimatizácia, keďže nemáme informácie o tom, že by sa klimatizácia v služobných automobiloch riadne udržiavala, dezinfikovala, oslovili sme zodpovedných za BOZP a navrhli sme riešenie. Odporúčanie odborníkov je jasné, údržba raz za rok, doplnenie, dezinfekcia. Pri neudržiavanej klimatizácii hrozia rôzne druhy bakteriálnych a vírusových ochorení.
Taktiež sme navrhli, aby boli na služobné autá osadené autofólie, čím by sme znížili prehriatie interiéru automobilu a prispeli by sme k výraznému zvýšeniu bezpečnosti a komfortu zamestnancov.
Odpoveď nás mierne zarazila, nad autofóliami sa ANI LEN NEUVAŽUJE (je to pritom jediný spoľahlivý, cenovo prístupný spôsob ako znížiť tepelné zaťaženie na pracovisku), klimatizácie sa nečistia, len na žiadosť keď SMRDIA, ak klimatizácia zapácha, to znamená že je už neskoro, baktérie a plesne sú rozšírené natoľko, že zapríčiňujú zápach, zápachu je treba predchádzať. Odpovede sekcie BOZP, ktoré sa ako predpokladáme stotožňujú s názorom vedenia spoločnosti, nám dávajú v danej veci jasnú odpoveď “NIE SME OCHOTNÍ”.
Vo vysokých teplotách, nad 35°C Vám reálne hrozí hypertermia, a to tepelný úpal, ako aj vyčerpanie z tepla, klesá sústredenosť, zužuje sa zorné pole, v kombinácií s rizikovou prácou, ktorá sa v SSD vykonáva, hrozia Vážne riziká. Nedávno sa na internej web stránke skupiny SSE objavila informácia, ktorá vedenie motorového vozidla definovala ako odpočinok. Myslíme si, že toto nepotrebuje komentár, nie je sa čomu čudovať, určite ste sa stretli z názorom nadriadených, že veď predsa nepracujete, len šoférujete, vozíte sa, najnovším prírastkom do absurdít je výrok riaditeľa SSD, že meranie v podstate nie je práca (myslelo sa meranie elektrických veličín s analyzátorom siete, prípadne meranie napäťového stavu).
Kompenzácia, benefit, odmena za vedenie motorového vozidla, by mali byť predmetom v rámci rokovania o novej KKZ, prípadne PZ (podnikovej zmluvy).